Panduan
10
 minit bacaan

Apa beza Freehold , Leasehold , Lot Bumiputera dan Tanah Rizab Melayu ?

Sebelum membeli rumah, terdapat beberapa faktor penting yang perlu dipertimbangkan, termasuk proses pembelian dan kos pemilikan. Ramai pembeli masih keliru tentang jenis milikan tanah seperti freehold, leasehold, lot Bumiputera, dan sebagainya. Jom baca untuk tahu lebih lanjut !
Ditulis oleh
Amirul Hilmy
Tarikh dikemaskini
20/9/2024

Apa beza Freehold , Leasehold , Lot Bumiputera dan Tanah Rizab Melayu ?

Sebelum membeli hartanah, adalah penting untuk memahami jenis-jenis hakmilik tanah yang tersedia ada.4 jenis hakmilik tanah utama adalah Lot Bumiputera, Tanah Rizab Melayu, Tanah Pegangan Bebas (Freehold), dan Tanah Pegangan Pajakan (Leasehold).Hartanah Freehold biasanya dianggap lebih “berharga”, dan hartanah Leasehold sebaliknya dianggap berisiko. Oleh itu, penting untuk memahami jenis-jenis milikan tanah di Malaysia, termasuk lot Bumiputera, Tanah Rizab Melayu, Freehold, dan Leasehold, yang masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri dan memudahkan pembaca faham sebelum melakukan keputusan untuk membuat pembelian dan penjualan hartanah

1. Lot Bumiputera:

Lot Bumiputera, juga dikenali sebagai Bumi Lot, adalah hartanah yang hanya terbuka untuk dijual atau dipajak kepada kaum Bumiputera, yang termasuk orang Melayu, penduduk Sabah dan Sarawak, serta warganegara Islam bukan Melayu. Dalam setiap pembangunan baru, sebahagian unit perlu dikhaskan sebagai Lot Bumiputera, seperti contohnya di Lembah Klang di mana 30% daripada unit pembangunan baru diperuntukkan untuk tujuan ini. Proses untuk menukar status dari Lot Bumiputera ke bukan Bumiputera biasanya mengambil masa yang lama dan memerlukan kelulusan daripada pihak kerajaan, yang sering kali ditolak.

Disebabkan pasaran untuk Lot Bumiputera sangat terhad, hartanah ini kurang menarik minat pelabur. Kenaikan harganya juga cenderung lebih perlahan berbanding jenis hartanah lain, menjadikannya kurang menarik sebagai pilihan pelaburan. Oleh itu, walaupun Lot Bumiputera wujud dalam setiap pembangunan baru, ia sering kali dipandang sepi oleh pelabur hartanah yang mencari pulangan yang lebih pantas dan pasaran yang lebih luas.

Kesimpulannya

·        Lot Bumiputera hanya boleh dijual atau dipajakkepada kaum Bumiputera, termasuk orang Melayu, penduduk Sabah dan Sarawak,serta warganegara Islam bukan Melayu

·        Lot Bumiputera cenderung untuk mengalamikenaikan harga yang lebih perlahan kerana pasaran yang lebih terhad, sementara Non-Bumiputera biasanya mempunyai kenaikan harga yang lebih cepat kerana akses kepada pasaran yang lebih luas.

·        Lot Bumiputera memerlukan proses yang panjangdan kelulusan kerajaan untuk ditukar status kepada Non-Bumiputera, manakalaNon-Bumiputera tidak terikat dengan peraturan ini.

2. Tanah Rizab Melayu

Tanah Rizab Melayu pada asasnya merupakan hartanah yang dikhaskan untuk orang Melayu Islam sahaja. Ini bermaksud, individu bukan Melayu Islam, termasuk orang asli dari Sabah dan Sarawak serta warganegara Islam bukan Melayu, tidak dibenarkan membeli atau memiliki hartanah jenis ini. Hal ini berbeza dengan Lot Bumiputera, yang boleh dijual kepada semua golongan Bumiputera di Malaysia. Selain itu, Tanah Rizab Melayu tidak boleh dipindah milik atau dijual kepada bukan Bumiputera dalam apa jua keadaan, kecuali dengan pembatalan oleh pihak berkuasa.

Proses menukar hak milik Tanah Rizab Melayu juga sangat rumit, memerlukan hartanah lain yang sama nilai dan saiz sebagai ganti, berbeza dengan Lot Bumiputera yang boleh ditukar status kepada lot bukan Bumiputera dan kemudian dijual kepada kaum bukan Bumiputera berdasarkan syarat tertentu. Tambahan lagi, pemilik Tanah Rizab Melayu tidak dibenarkan menyewakan hartanah mereka kepada bukan Melayu, dan semua aktiviti perniagaan di atas tanah ini mesti dimiliki oleh orang Melayu. Syarikat yang diperdagangkan secara awam juga mesti dimiliki sepenuhnya oleh pemegang saham Melayu sahaja.

3.Freehold

Hartanah jenis Freehold, atau pegangan bebas, merupakan jenis yang paling disukai danbiasanya menjadi priority utama pembeli rumah semasa mencari hartanah untuk dibeli. Sebab utama hartanah Freehold menjadi pilihan ramai termasukanggapan bahawa hakmilik ke atas hartanah tersebut adalah berkekalan selamanya. Tapi , sebenarnya tanggapan ni kurang tepat kerana pihak kerajaan masih ada hak menuntut semula mana-mana tanah – sama ada ianya Freehold, Leasehold mahupun Lot Bumiputera.

Kerajaan masih mempunyai kuasa untuk mengambil semula tanah Freehold, Leasehold, atau Lot Bumiputera jika diperlukan untuk tujuan pembangunan seperti pembinaan jalan raya atau projek awam lain, seperti stesen LRT. Proses ini dikenali sebagai pengambilan paksa atau 'forced acquisition', di mana pemilik terpaksa menjual hartanah mereka kepada kerajaan mengikut nilai pasaran yang ditentukan oleh penilai yang dilantik kerajaan, tanpa sebarang pampasan tambahan. Meskipun demikian, hartanah Freehold tetap menjadi pilihan ramai kerana ia dianggap mempunyai nilai jualan semula yang lebih tinggi, serta potensi kenaikan modal dan pulangan sewaan yang lebih baik.

So, senang kata Freehold ni:

·        Mempunyai keutamaan di kalangan pembeli hartanah

·        Dihargai kerana nilai jualan semula yang lebihtinggi dan demand yang tinggi

·        Sebenarnya masih boleh diambil oleh kerajaanjika diperlukan untuk pembangunan.

4. Leasehold

Hartanah Leasehold, atau pegangan pajakan, kurang popular di pasaran. Leasehold merujuk kepada hartanah yang dibina di atas tanah yang dipajak atau disewa dari kerajaan. Biasanya, pajakan diberikan untuk tempoh hingga 99 tahun, walaupun ada juga yang mendapat tempoh melebihi 100 tahun, tetapi ini jarang berlaku. Pajakan paling pendek biasanya sekitar 30 tahun.

Kos pajakan hartanah Leasehold sering dianggap "terbazir" kerana pemilik tidak akan mendapat pampasan setelah tempoh pajakan tamat. Untuk melanjutkan pajakan, pemilik perlu memohon di Pejabat Tanah dan membayar premium, yang boleh jadi tinggi. Ini berisiko kerana jika kerajaan bercadang untuk membangunkan kawasan tersebut, mereka boleh menolak permohonan untuk melanjutkan pajakan. Jadi, tanah ini hanya dimiliki oleh pemilik rumah selagi tempoh pajakan masih sah. Tempoh pajakan hanya boleh dilanjutkan hingga maksimum 99 tahun, bergantung kepada jenis hartanah dan lokasi. Sebagai contoh, jika tempoh pajakan tinggal 20 tahun, pemilik hanya boleh melanjutkannya untuk 79 tahun lagi.

5. Jenis Tanah Lain:

a. Hakmilik Induk (Master Title)

Hakmilik Induk adalah hak milik asal bagi sebidang tanah sebelum ia dipecahkan kepada hak milik individu atau strata. Tanah ini biasanya dimiliki oleh pemaju sebelum dijual kepada pembeli secara berasingan.

b. Hakmilik Individu (Individual Title)

Hakmilik Individu merujuk kepada hak milik tanah yang diberikan kepada pemilik secara peribadi. Contohnya, rumah teres atau banglo biasanya mempunyai Hakmilik Individu, di mana pemilik memiliki sepenuhnya tanah dan bangunan di atasnya.

c. Hakmilik Strata/Bersama (Strata Title)

Hakmilik Strata adalah hak milik untuk unit dalam bangunan bertingkat seperti kondominium atau pangsapuri. Pemilik mempunyai hak milik ke atas unit mereka sendiri, manakala kawasan bersama seperti koridor dan kemudahan lain dikongsi dengan pemilik unit lain dalam bangunan tersebut.